Bus och lek

Idag passade jag på att busa/träna lite med S. Jag började med att gå vanligt och såg till att han följde efter mig, vilket han alltid gör väldigt duktig. Han förstod snabbt vad beröm var och upprepade de beteenden jag berömde med röst och klapp.
Sen gjorde jag halter. I början gick han rakt in i mig och började slå med hoven mot mig. Jag backade honom med handen och upprepade det flertal gånger. Tillslut stannade han när jag stannade och då berömde jag.
Vi gjorde sedan mycket halter, svängde, sprang osv. Han tyckte det var superroligt och var lite trött efteråt, fullt förståligt då det inte kan vara lätt för en liten bebis att behöva tänka så mycket ;)
Detta är iallafall en bra grund. Jag är en amatör. Föl är inte min grej och nej jag vet inte riktigt alltid vad jag håller på med. Men jag vill att han ska vara en lydig liten häst som går att hantera och som har en bra grund att stå på inför vad som komma skall.
Och jag har uppnått det målet. I nästa vecka så ska jag få hjälp för första gången med utsläpp ifrån en i stallet som inte är min pappa. Detta har varit mitt mål ifrån dag ett, att någon annan som inte känner mina hästar ska kunna ta in och ut dom ifrån hagen ( vi har ca 100meter till vår hage ;) ), och vi är där. Känslan är grym!
Det gäller att sätta upp lätta mål. Trots att detta kändes omöjligt när jag satte det så känns det grymt!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback