Teorier kring hästens första år

Det finns tusentals teorier kring hur hästens första år ska vara. Det finns dom som tycker att man ska hantera hästen ifrån start, vara snabb med grimma, transport osv. Samtidigt som det finns dom som tycker att hästar ska stå på lösdrift, helt ohanterade tills det att dom är tre år gammla och redo att ridas in.
Jag påstår inte att det ena är rätt eller fel. Men för att underlätta i min vardag så måste jag kunna leda mitt föl i grimma och i mina öron låter det ganska logiskt att presentera sig för hästen redan i mycket ung ålder, jag tror att man vinner mycket på det i längden. Men detta betyder naturligtvis inte att man inte låter hästen vara häst.
Jag har själv ingen tidigare erfarenhet av föl och har helt enkelt inte skapat mig en tillräckligt tydlig åsikt för att yttra mig egentligen, då jag inte vet vad som är "bäst" så att säga. Men eftersom att jag är en vanlig Svensson som hyr en box i ett helt vanligt stall så måste saker och ting fungera för både mig och min omgivning, och då kan jag inte ha en vild liten ohanterbar, skygg hingst som springer omkring ;)
Vad tycker ni?



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback