Övning - flytta för sidan i ringen

Vi ägnar oss åt gymnastik under våra träningspass i form av flytta för sidan.
Som ni ser på bilden ovan ( ett mästervärk om ni frågar mig ) så är hästens postion lite snett framåt och ryttare kan antingen stå längre ifrån, och då med längre lina, eller närmre, beror helt på vad du har för typ av häst och vad du tycker känns bäst. Pga att Noreen är som hon är så står jag nära henne och inte i träffläge för hennes bakben.
Jag använder mig av ett spö som jag driver henne framåt och åt sidan med. Behöver jag så petar jag henne med det på bogen för att fösa henne framåt och åt sidan, undviker ofta att peta med spöet på rumpan "för mycket" eftersom att hon är väldigt känslig på bakdelen än och vet inte riktigt vad som väntas av henne och då blir hon arg/upprörd och försöker stampa sönder spöet..
Detta gör jag dels för att lära henne att spöet inte är något farligt. Jag vill kunna använda spö i både ridning och hantering och hon är väldigt känslig för det, vilket jag vill bibehålla, men jag vill få bort rädslan. Det går framåt och hon får inte längre panik och försöker fly när spöet snuddar vid hennes bakdel, vilket såklart är framsteg.
Sedan är övningen väldigt bra för att förbereda hästen för skänkelvikning/öppna/sluta. Jag försöker göra allt arbete på marken först och sedan ta upp det på ryggen. Det är mycket tänkande som gäller i denna övning och Noreen blir väldigt snabbt trött efter att ha gjort denna övning i ett varv eller två.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback