Noreen när hon kom

Eftersom att jag har fått en hel del nya läsare på bloggen tänkte jag dela med mig lite av hur Noreen var de första dagarna hos mig.
När hon kom har vi mer eller mindre ingen aning om hur mycket hon varit hanterad. Jag veta att hon blivit ledd i grimma och grimskaft, borstad osv, men mer än så vet jag tyvärr inte. Hon var OTROLIGT skygg och ryggade såfort jag kom nära. Rörde jag henne på baken så ryckte hon till och gick på helspänn hela tiden.
Jag fick börja med att vänja henne vid berörning av hela kroppen, och sen började jag borsta henne lite lätt. När hon kom hade hon en grimma på sig som satt fast i lera i hennes päls.. det var en konst att få av den vill jag lova. Hennes svans släpade i marken och det tog några dagar innan jag kunde klippa av den ( hon lät mig inte komma nära i början ).
När jag skulle släppa ut henne i hagen fick jag ha någon som öppnade linorna åt mig då hon vart LIVRÄDD och började skaka när vi kom nära dom. Även inne i stallet fanns det massvis med faror så som höpåsar, skottkärror och hinkar.
Benen var vårat största problem eftersom att jag har en ryggskada som gör att jag egentligen inte får böja mig ner.. och att lära en häst att lyfta hovar de första gångerna kräver en viss ryggstyrka.. men med hjälp av världens bästa hovslagare så har vi mer eller mindre löst det problemet. Vi började med berörning av alla ben, sen lyfta dom allihopa. Första gången vi verkade var inte alls rolig och vi var tre stycken som "höll fast henne" ( hade inte utsatt henne för detta om det inte hade varit akut.. såklart, men hennes hovar var inte vackra när dom kom.. tyvärr ) och det tog en bra tid att verka alla fyra hovar. Till skillnad till sist då Robban gjorde det på fem minuter ( alla fyra ) !!
Allt detta gjorde att det tog två månader innan vi kunde börja arbeta med henne. Jag promenerade mycket med i henne i paddock i tränset och vi lärde känna varandra väldigt bra.
Idag har hon gjort enorma framsteg och trots att hon fortfarande har rädslan kvar i vissa situationer så kan hon hantera den lättare och känner sig mycket tryggare i sig själv. Tryggheten har lett till att hon visat andra sidor, exempelvis sin enorma envishet och sitt underbara humör.. *host*.. ;)
Min vackra brud, så glad att du kom till oss.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback