Hingst vs valack

Tänkte dela med mig av lite åsikter kring hingst vs valack. Jag har en väldigt hingstkär tränare som enbart har hingstar och vet väldigt många som är för att behålla hästen som hingst, trots att man inte har planer på avel. Jag har väldigt dålig hingstvana och känner mig påtok för okunnig för att behålla min häst som hingst, så enkelt är det.
En hingst är mycket tuffare än en valack och kräver en mycket stadigare ledare, du får aldrig backa ( ska du inte göra för någon häst ) och jag skulle tro att själva uppfostran är tuffare. Jag har gärna skaffat mig mer erfarenhet ( lär jag få innan tiden är inne att skära ballarna av min lillgrabb ;) ) då det känns som en ganska allmän kunnighet inom hästhantering.
Vad anser ni? Hade ni behållt er hingst som den är eller kasterat för få en lättare häst att hantera ?
helt ovetande ;)


Jag håller med dig. Kan man till 100% hantera sin hingst, så tycker jag det är helt ok att behålla även om man inte har den i avelssyfte, men om inte, är valack ett bättre alternativ :)

2012-03-15 // 06:07:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback