Lösdrift vs boxvistelser

Det finns alltid dom som tycker att dom vet bäst och att dom gör bäst.. dessa människor kallas hästfolk ;), hehe. Hur din häst hanteras, är alltid upp till dig som hästägare, men att andra vill försöka påverka kan du alltid räkna med. Jag har alltid mina hästar i boxen om nätterna, jag ser det som en självklarhet att mina hästar ska få komma in i ett varmt stall och sova ordentligt, dessutom är det en säkerhet för mig, jag ser till att tarmarna är igång som dom ska, att dom dricker, att dom får i sig kraft + höet osv. Jag kan sova ordentligt när jag vet att mina hästar står säkert i boxen.
Att ha sin häst på lösdrift har säkert sina fördelar, hästen lever på ett naturligt sätt. Men jag anser att vi redan förmänskligat våra hästar att det är vårat ansvar att se till att dom får leva utefter vad vi utsätter dom för. 
Nu när det är sommar så går de flesta hästar ute dygnet runt, underbart tycker jag. Men mina hästar står vid grinden klockan nio och vill komma in, så det är självklart att jag släpper in dom. Noreen tycker att det är skönt att få komma in om kvällarna och älskar att få komma ut på morgonen, det passar henne jättebra, men det klart att jag helst hade velat ha henne ute hela tiden.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback