Longering sliter

Jag longerar min häst väldigt mycket, det är ett sätt att träna upp muskler och kondis när hon inte är ridbar samt ett sätt att träna lydnad och ledarskap. Longering passar mig och min häst bra som vardags träning. Nu är det så att det såklart sliter att longera en häst som en volt varv efter varv, och folk är ofta snabba på att peka finger och klaga utan att ha något att gå på, det finns ingen förutom min familj och vänner som vet hur jag tränar mina hästar. 
 
När jag longerar Noreen så har jag alltid linan helt ute, jag håller mig ofta på en sida av ridbanan och utnyttjar hela halvan, dvs följer fyrkantsspåret och "går efter" hästen, longerar i princip aldrig på volter, förutom när vi håller oss i ringen. 
 
Detta sliter inte lika mycket på hästens framben och hon trivs bra med denna typ av träning.
 
Hur tänker ni kring longering? Håller ni er till den klassiska volten och hur tänker ni kring slitage?
 
 
går här "bakom" och låter henne följa ett rakt spår.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback