Att ge unghästen tid

Noreen är nu fem år gammal och ligger två år efter i utbildningen. Hade detta varit en "vanlig" häst hade inridningen förmodligen gått på två månader, och sedan hade hon fått en vila på en månad innan utbildningen hade börjat och vi hade vid detta laget kunnat rida i alla gångarter, hoppa små hinder och rida ut. 
 
Nu är detta ingen vanlig häst. Noreen är vild i grund och botten och har säkerligen inte haft det lätt i livet. Hon har behövt tid att andas, att växa i sig själv, att mogna och att ta in. Jag ångrar inte en sekund att jag inte skickade iväg henne på inridning ( vilket jag var väldigt inne på när jag precis fått henne ) utan att jag vände mig till en tränare som kunde grundligt hjälpa mig med de problem jag stötte på i hantering och markarbete.
 
Hon är under inridning och vi har inte bråttom för fem öre. Detta FÅR ta tid och det är viktigt att det gör det. Jag struntar fullkomligt i om hon är fem år och oinriden eller åtta år och oinriden, för mig spelar åldern aldrig någon roll. Hon är inte en tävlingsmaskin och hon är inte något projekt. Hon är min vän som jag är väldigt mån om att bevara och planerar ett väldigt långt liv ihop med. 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback