Uppbyggnad av träningspassen

Jag varierar i princip alltid mellan att longera och att rida hästen, i longeringen så fokuserar vi på uthållighet och motion, att få ett bra grundtempo. Och i ridningen är det mest att få in rutinen, men även att få henne att orka mer för varje pass. Idag travar vi ganska mycket, ca 10 minuter per ridpass och det orkar hon utan problem, hon blir aldrig fysiskt trött eller svettig utan det är den psykiska träningen som tar på henne. Jag galopperar två - tre långsidor per ridpass och skrittar väldigt mycket. 
 
Jag börjar varje pass med att skritta fram henne mellan 5-10 minuter. Då rider jag på en lång tygel och gör halter, volter, skrittar på spåret, innanför spåret osv. Försöker att variera spåret väldigt mycket för att få upp en styrka i skritten vilket har gått väldigt bra. Hennes skritt är väldigt mjuk, stadig och stabil i nuläget och tycker absolut att det är hennes bästa gångart hittills. Jag försöker att be henne följa de ledande tygeltagen i volterna, ta skänkeln osv. 
 
I traven handlar det enbart om att hålla igång tempot och följa fyrkanten. Men även här gör jag större volter, byter varv och övar upp samma stadighet som i skritten. Hon är väldigt kvick i sidan i traven, pigg och framåt och har aldrig haft problem med framåtbjudningen. Här ska vi fortsätta att jobba med rytmen, uthålligheten och hitta en bra mittpunkt.
 
Vi har endast galopperat kortare sträckor hittills. Hon fattar galopp direkt när jag ökat traven och ber henne om en extra hastighet. Och ser till att hon håller galoppen en hel långsida utan att sakta av av sig självt, vilket gått bra. Här är det långa tyglar och massa massa beröm och mycket längre än så har vi ej kommit och planerar ej att komma innan vilan. 
 
Så vad ska vi öva på?
 
  • Hitta en bra grund i traven, hitta stabilisering och mjukhet.
  • Fortsätta med nedåt framåt sökning i skritten och uppmuntra till detta även i traven.
  • Rida utanför paddocken mer, grusvägar och hagar.
  • Volter i traven och svängar.
Snart är det dags för fyra veckors vila, så detta är alltså vart vi kommit hittills. Mycket mycket nöjd med både mig själv och hästen.


fin blogg du har:D

Svar: tack så mycket :)
Hästdagboken

2012-07-21 // 16:38:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback