Sent tagen?

Jag tycker att det är ganska intressant att se när olika typer av ryttare väljer att påbörja inridningen på sin unghäst. Noreen är sent tagen och ligger två år efter i sin utbildning, vilket jag tror inte kommer spela någon större roll om några år faktiskt. Och är väldigt fysiskt redo för vad som krävs av henne, dvs hon har växt till sig mer än en 2åring, hon är mentalt mognar osv. Däremot är hon vild i grunden vilket gör att hon psykiskt var tvungen att anpassa sig till allt jag bad henne om, vilket gjort att just hennes inridning tagit en längre tid.
 
Men med Secret kommer jag att välja att påbörja inridningen redan vid två års ålder. Dels för att jag tror att han kommer att vara mentalt redo för det, med all den förberedning jag ger honom såpass tidigt i livet, och även för att jag vill ha längre tid med honom, att påbörja insittning vid två års ålder, inridningen vid tre års ålder och utbildningen vid fyra års ålder, gör att vi får fler år till att glänsa ihop, vilket är precis vad vi kommer att göra. 
 
Hur tänker ni kring detta? När är en häst redo för inridning egentligen?
 
Jag har aldrig ridit in en häst tidigare och det är något av de roligaste jag någonsin gjort, att utvecklas tillsammans och verkligen se framsteg för var dag.. det är guldvärt!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback