Promenad i hagen

Idag så åkte jag ner för att mocka, men passade på att städa undan, sopa stallgången och skura lite foderhinkar. Sen hade mamma fortfarande inte kommit så gick ner till hagen för att promenera Noreen lite. 1,5km hann vi med innan hon kom, och sen avslutade vi med lite lydnad så som halt, back, sväng osv. I början var detta jättesvårt för henne, men nu gör hon det på hängande grimskaft, så är nöjd med henne, träning ger verkligen färdighet.
 
Sen har jag börjat med att lära henne ge efter för tryck i sidan. Detta har vi ALDRIG tränat på tidigare och hon har aldrig riktigt förstått, men idag testade jag att lägga handen i skänkelläge och lägga tryck, och samtidigt böja in hennes huvud emot sidan, så att hon automatiskt flyttar åt sidan, då vart det massa beröm och upprepade, och efter ett tag räckte det att jag la an handen utan att böja huvudet och hon flyttade. Naturligtvis kommer vi att få upprepa detta massvis med gånger innan det sitter, men alltid skönt att hitta lösningar som fungerar. Alla hästar är som sagt olika.
 
 
fantastisk häst har jag, så lyckligt lottad att det är sjukt.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback