När är en häst inriden?

Det finns tuuuusentals olika åsikter kring detta, men tänkte utrycka min personliga åsikt. Jag tycker att en häst räknas som inriden när det går fram i alla gångarter, går att stanna och styra. Med andra ord grunden i all ridning, det är för mig en inriden häst, och allt som kommer efteråt kallar jag för utbildning. 
 
När en häst går att skritta, trava och galoppera på fyrkantsspåret och på större volter är den ridbar i alla gångarter, när det går att göra halt iåfrn skritt och går tar galopp-trav, trav-skritt övergångarna samt går att styra i alla gångarter då är hästen ridbar och utbildningen kan påbörja. Nästa steg för min del är sidvärtsrörelser så som skänkelvikning, öppna och sluta. Börja använda sig av ytterhjälperna och främst ytterskänkel. Inhoppning ( detta kommer längre ner på listan för min del då jag ej är hoppintresserad ) och under tiden låta hästen gå i en unghäst-form, dvs öppen, låg och inte försöka dra ihop hästen, men den ska kunna bära sig själv.
 
Har ni några åsikter kring detta? När är en häst inriden egentligen?



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback