Att bygga upp en stabil häst

När det är dags att sätta igång Noreen igen efter denna vilan på tre veckor så ska vi skritta väldigt mycket. Naturligtvis kommer jag att börja försiktigt men sen är målet att skritta henne fem dagar i veckan 1-2 timmar om dagen innan vi byter gångart. Detta för att få henne stabil i skritten, bygga upp kondition och styrka ifrån grunden och se till att ingenting förhastas. Kommer sedan att försöka skritta henne på så mycket varierat underlag som möjligt, asfalt, grus, gräs och sand.
 
Kommer sedan ägna hösten åt att fortsätta att jobba henne i alla gångarter, vi kommer att ha tillgång till stranden och såfort hon är avvand ifrån sitt föl kommer jag att låta henne löpa i alla gångarter på våran kilometer långa sandstrand med perfekt underlag. För att få fram en naturlig och bra bjudning, trots att hennes bjudning aldrig varit några problem trots att hon blivit inriden i paddock så vill jag få fram henne mer för skänkeln.
 
Kommer fortsätta att träna för Carola både uppsuttet och hanteringsmässigt och jobba med hennes markfobi och hennes rädslor så som trafik, miljö osv. 
 
Målet är att ha en inhoppad, trafiksäker ridponny vintern 2012 och kunna rida fram henne i trafik och skog i alla gångarter. Detta är för många ett väldigt enkelt mål, de flesta hästar är trafiksäkra snabbt och många behövs inte ens hoppas in då det kommer naturligt, men Noreen är inte vilken häst som helst, och det tackar jag gudarna för.
 
 
För mig att rida in Noreen, dvs ifrån att kunna sitta på henne till att kunna rida henne i alla gångarter, styra, bromsa, gasa osv har tagit mig två månader, lite drygt. Då har jag jobbat med ridningen 2-3 gånger i veckan och longerat utöver det. Jag har gett henne mindre pauser på ca en vecka och tagit det i min egen takt. Detta är min första häst jag rider in och trots att jag har haft hjälp med grunden av min tränare har jag gjort det mesta själv, vilket jag är väldigt nöjd och stolt över. Hon är helt klart en stolthet för mig. 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback