Varför lydnads longering?

Jag valde min tränare eftersom att jag gillade hennes tänk och mål med de hästar hon jobbar med. Lydnadslongering handlar inte om att hästen ska "springa av sig" eller bli av med energi. Utan hästen ska bli avslappnad, lugn och harmonisk att arbeta med, oavsett hur mycket spring den har i benen.
Noreen är en häst som väldigt lätt kopplar bort och bara springer utav bara helvete. Hon sluter ögonen och ser ingenting och stressar upp sig för minsta lilla och därför jobbar vi väldigt mycket med lydnads longeringen. Hon får lära sig att jobba med huvudet och att jag är tryggheten. I lydnads longeringen så börjar man med att ha hästen väldigt nära dig i arbetet och den ska röra sig runt och framför dig.
Eftersom att Noreen är född " vild " så är hon mycket tuffare i tempramentet, blir lätt upprörd och har lite svårt för förtroende. Men samtidigt är hon väldigt tydlig i sina signaler eftersom att hon är uppväxt i stor flock. Jag får på träningarna lära mig att läsa av Noreen och min tränare hjälper Noreen att läsa av mig, så att vi ska kunna kommunicera på ett harmoniskt sätt.
Jag är otroligt nöjd med mitt val av tränare. Självklart kan man rida in en häst på " det gamla vanliga sättet " så att säga, men för mig känns detta rätt. Horsemanship är otroligt nytt för mig, men det är också inridning, så varför inte slå två flugor i en smäll och ta tillfället i akt att lära mig så mycket som möjligt ? Jag älskar att jobba med min häst, hur envis hon än må vara.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback