it's never okay!

Något som för mig är aldrig okej i ridsammanhang är hästar som stegrar. Dels för att det är livsfarligt men också för att det är en så himla ful ovana. Går hästen över är det inte bara du som skadar dig utan hästen kan på många sätt bli ärrad för livet. Och har en häst börjat stegra som protest är det ofta väldigt svårt att jobba bort.
Min förra ponny Xtra stegrade med mig några få tal gånger. Många av dom gångerna hade jag ett spö i handen ( his worst nightmare ) men även under uteritter när han inte fick gå hur fort han ville eller gå åt vilket håll han ville.
Rosalita började stegra i höstas. Under sommraren så hotade hon ofta med det men vågade sig aldrig riktigt upp, nu har det blivit högre och högre och varje gång hon reser sig så är hon väldigt nära på att gå över, vilket har hänt henne tidigare. usch..
såhär kan det gå om man rider en häst man inte ridit mycket tidigare och den gör något oväntat.. du tappar balansen helt och tvingas ta i munnen på hästen för att inte falla baklänges, vilket är en impuls. Livsfarligt i mina ögon.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback