Dagens markträning

Idag hängde mamma med mig till stallet, trots att hon inte kan någonting om hästar så har hon memorerat vartenda ord Carola sa, vilket var till en stor fördel. Hon sa mer eller mindre vad jag skulle göra, när jag gjorde rätt respektive fel osv. Skitbra!
Började med att bara leda henne i paddocken, träns, sadel, grimma och longerlina + ett dressyrspö i handen. Vi kollade bara läget i paddocken så att ingenting var läskigt o så.. ni vet hur läskigt det är med träd ;)
haha. Sedan ställde jag mig nära henne och visade henne vägen med handen och spöet. I början hade hon lite svårt att drivas ut men det gick bättre. Jobbade bara korta stunder, sen drev jag in henne mot mig och bytte håll. Detta gjorde jag kanske en tio minuter en kvart. Det gick hur bra som helst och både jag och Noreen har blivit mycket bättre.
Efter det upprepade vi gårdagens övning med tyglarna. La lite tryck på bettet och med en gång släppte hon efter. Hon släppte dock efter mot sidan och jag höll kvar tills hon gjorde rätt och berömde massor när hon gjorde rätt.
Efter det så övade vi på inkallning och backa. Hade lång lina och kallade på henne, och när hon kom fick hon pellets. Sen höll jag upp ena handen och med andra petade jag henne på bogen ( skippar spöet eftersom att det gör henne sur ). Hon backade lite mesigt i början och svängde åt sidan osv. Men efter några upprepningar och en skarpare röst ifrån min sida så tog hon ordentliga kliv och fick pellets.
Backningen är väldigt viktig då hon visat sig vara väldigt dominant i markarbetet. Men nu när det har blivit så positivt att backa så kliver hon på ordentligt. Nu gäller det bara att jobba på mindre hjälper och bara träna träna träna på allt vi gör nu.
Sen har vi en del att visa Carola, utan  att skämmas denna gången ;)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback