Carolaträning

Började med att plocka på henne all utrustning, dvs sadel, träns, longerlina och grimma. Sen gick vi ut i paddocken. Carola började med att visa lydnadslongering, kortlina och man ska gå precis vid rumpan av hästen. Gjorde detta i skritt i båda varven, i början var hon lite dum och ville inte men det gick bättre. Gjorde "inkallning" ifrån volten och fick henne att vända emot henne, vilket funkade med en gång. Sen flyttade hon henne lite för sidan, vilket var lite jobbigt enligt Noreen.
Sen började vi med att backa henne. Hon tog spöt och irriterade henne lite på bogen = surigaste stoet i världen. Hon stampade argt med frambenen och kickade med baken, haha. Men backade gjorde hon = mycket beröm!!
Sen fick jag pröva. Började med lydnadslongeringen i skritt och fick mig några påminnelser då det inte är riktigt samma som vanlig longering. Sen backade jag henne, lockade henne till mig osv.
Hittade även lite knappar hos henne, då hon försöker gå på mig på ena sidan  genom att lägga huvudet på ena sidan och sedan trycka på med bogen och dra upp huvudet, så unviker det genom att inte låta henne lägga huvudet på ena sidan.. haha jävlar vad mycket babbel det blev, men som sagt! Bara för mig så att jag kan gå tillbaka i arkivet och se senare.
Bra och givande träning som tog ca 1,5 timma. Pollan var nöjd och trött efteråt!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback