barbacka - bra för sitsen

Jag tycker att barbacka ridning är superbra! När jag red på ridskolan så envisades jag med att alltid rida på Piccolo, och fick han varje fredag i flera år.. tack vare min underbara ridlärare! Piccolo hade skav så för oss som var lite duktigare så var det barbacka ridning som gällde, oavsett vad för typ av ridning som stod på schemat.
I flera år så red jag enbart barbacka och lärde känna Piccolos rygg på ett helt annat sätt. Jag fick bättre följning och min sits förbättrades otroligt mycket. I hoppningen lärde jag mig mest. Jag hittade den rätta sitsen över hindren, min position innan och att återfinna balansen efter. Det var super nyttigt för mig.
På Xtra så ägnade jag mig inte så mycket åt barbacka ridning till en början, han var lite för pigg för mig och jag kände att det blev pannkaka, men efter tiden så blev det mer och mer och även hans rygg lärde jag känna utan och innan och det var längre ingen svårighet att sitta kvar när han racade fram över grusvägarna. 
Idag finns tyvärr inte barbacka ridning i min vardag. Rosalita är för liten för mig och utan stigläder så når mina ben alldeles för långt ner. Dessutom så både stegrar och bockar hon något förfärligt så för mig att sitta kvar är nästan omöjligt utan sadel, speciellt när jag inte är van.
Men när jag är igång med ridningen igen så kommer jag absolut att ägna mer tid åt det. För mig har det varit super nyttigt och jag har märkt skillander.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback