Sport - hälsosam ideal bild

Ridning har gett mig en väldigt hälsosam ideal bild av hur "man ska se ut", om ni förstår vad jag menar. På hästryggen är du inte snyggast när du är smal, utan ser snarare ganska dum ut. Benmuskler, rumpa, höfter och lår. Armmuskler och former.
Som ung har jag aldrig påverkats av den mediala skönhets idealbilden under tiden hästar funnit i mitt liv. Som hästtjej har jag haft gått om muskler. Armar och ben har de aldrig gått någon nöd på och jag har alltid haft en hälsosam bild av mig själv. För att orka med ett dressyrpass, mocka boxar, bära höbalar och fylla på vatten ute i hagen så krävs det en hälsosam kost och träning.
Men jag har inte alltid tyckt som jag gör idag. För ett par år sedan hatade jag min kropp och ville ta en paus ifrån allt för att få tillbaka min smala figur... men någonstans insåg jag att min kropp var ett verktyg för att utföra det jag älskar, vilket är att rida.
Det är först när jag var ifrån ridningen som jag insåg hur stark jag var under de där åren då jag var som mest aktiv. Jag gick ner flera kilo i bara muskler under mitt hästfria år och det tog lång tid att bygga upp musklerna igen. Nu har jag vilat ifrån ridningen i tre månader och vågar inte ens ställa mig på vågen.
Ridningen ger en väldigt hälsosam bild av kroppsidealet, i denna värld existerar inte pinnsmala lårben och utstickande revben.
Själv känner jag mig ganska dum i sadeln med min beniga rumpa och mina taniga armar.. men man kan inte räcka till överallt och jag tycker att jag lever upp till en hyffsat hälsosam bild.


Malou

Sv: Det ska inte alls innehålla mycket energi, min ponny får det oavsätt vila och han är en väldigt het ponny och det funkar jätte bra, han blir inte alls piggare när han får stå utan som vanligt. Om man ger hästen så mycket fibergi som den behöver enligt en tabell så ska man inte behöva ge till t.ex mineraler och så utan det finns i fodret. T.ex så är min ponny ganska svår att hålla i vikt så då är det ju extra noga med att han får allt han behöver med proteiner, näring osv. Men detta fodret är helt grymt! :)

2012-02-29 // 08:29:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback