hur ofta utfodrar ni era hästar?

Min häst får mat fyra gånger om dagen ( ibland fem ).
  • Frukost - varje morgon vid 06:30 får hästarna frukost
  • Lunch - tjejerna får lunch vid middagstid i hagen
  • Eftermiddagshö - när jag tar in henne så får hon hö innan vi tränar/pysslar
  • Kvällsmat - Det varierar när kvällshöet slängs in, mellan 19:00-20:00
Ibland får hon en extra gång i hagen eller en extra gång innan kvällsmaten, beror på vilken tid hon kommer in. Än sålänge får mig häst bara hö. Hon får 6-7kg hö om dagen då hon inte uför någon fysisk aktivitet än så kräver hon inte mer. När vi blir mer aktiva med ridning och longering kommer jag börja ge henne kraft i form av pellets + linfröolja. Linfröolja är bra för leder, päls, mage och framförallt hormonbalans.
Vad ger ni era hästar för foder och varför? :)
Rosalita på andra sidan får ensilage ( har inte kilomåtten i huvudet, tar alltid lika mycket så väger inte precis det ) och betfor + loppfrön. När hon är igång får hon 1 dl pellets, men nu blir hon helt galen om hon får någon kraft.


Malou

Min ponny får ca 12 kg hö om dagen och i vanliga fall 1,5 liter fibergi, men just nu får han lite betfor för att blanda med hostmedicinen. Varför jag valt att ge honom fibergi är för att det fodret innehåller det som vårat hö inte innehåller och så är det inte alls särskilt energirikt vilket är bra då han är väldigt het :)

2012-02-28 // 22:23:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback