Har idag "ridit" min häst för första gången

Carola har ju suttit på Noreen för en vecka sedan, och idag vart det min tur. Sist så skrittade hon även henne två steg och idag var det dags att ta ytterliggare ett steg framåt. Jag började med att hänga lite halvt, ge godis och hoppa av. Och sen satte jag upp på min häst, fantastisk känsla. Hon stod som ett ljus och väntade snällt på att få sin godis, haha. När jag kände mig redo så smackade jag på lite lätt med skänkeln och hon tog några steg, jag bad henne göra helt genom att göra ljud + ta lite lätt i tygeln, detta har vi lärt henne i tömkörningen så hon kände snabbt igen sig och stannade snällt och väntade på sitt godis.. haha
Än så länge så gör det inget att hon tigger ifrån mig när jag sitter på henne, hon assosierar ridning med något bra och är väldigt glad i godis, så det klart att hon ska få en godbit när hon är duktig. Dock gav vi mindre och mindre under träningspasset.
Bad henne sedan skritta lite bort ifrån Carola, som höll i henne i en longerlina ifall hon skulle få panik och sticka. Hon kan ju klart inte göra något ifall hon skulle bocka av mig eller stegra, men bort ifrån oss kommer hon iallafall inte. Tog lite i yttertygeln och smackade lite lätt och trots att det var förvirrande så skrittade hon ut på volten runt Carola. Där gjorde vi halter, och sedan smackade igång henne. Jag märkte att hon blev trött efter något varv och började kinka sig lite så efter något varv så slutade vi. Världens bästa häst och världens mest stolta matte! Fan vad jag är stolt över min bebis!
att sitta på ryggen igen, med ridbyxor, hjälm och stövlar.. det var inte igår vill jag säga ( två månader sedan sist )



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback