formen, viktig? oviktig?

Jag tränar för en tränare som har akademiskridkonst som inriktning och därför rids min häst in enligt de principer. För mig har det varit viktigt att vi lär henne att söka neråt och framåt redan nu när vi bara jobbar på marken. Har lärt henne att ge efter för tryck i bettet och gör allt för att förbereda henne för vad som komma skall när vi väl sitter på henne.
När jag longerar eller jobbar med henne i marken och hon söker sig nedåt och framåt så ger jag henne alltid jättemycket beröm och genom det har hon lärt sig vad som väntas av henne.
Jag vet att många inte följer denna principen, att det är viktigare att hästen går FRAMÅT, att stanna, bromsa och styra går före och att man vill få fram hästens bjudning först. Det är ju såklart lika viktigt men kan man lära hästen att ha bjudningen med samtidigt söka nedåt och fram för bettet så föredrar jag det.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback