Att hitta sina egna sätt..

Rosalita är jättejobbig att hämta i hagen. Jag vill inte behöva gå in och riskera att få ett par hovar i ansiktet när jag ska hämta henne. Så jag tar en hink med pellets/godis och ruskar lite lätt ( hon kommer även om jag har hink med mig eller inte nuförtiden ) och så kommer hon snällt springandes. Jag öppnar grinden, ger henne hinken och tar då tag i grimman. Medan hon tuggar lite så knäpper jag fast grimskaftet och så kan jag plocka in henne.
Anledningen är för att jag inte kan ge henne godis ifrån handen utan att hon biter nu.. jag tror att hon associerar mig med smärta, så därför är hinken en bra lösning. Vi kommer såsmåningom övergå till att ge godis ifrån handen och tillslut förhoppningsvis kunna ta henne utan godis. Det är en process som får ta sin lilla tid och ett förtroende måste byggas om på nytt. Rosalita har ingen som helst respekt för människor och att starta en fight med henne som jag inte är kapabel till att slutföra gör bara mer skada än nytta.
Men de framgångar vi nått är att jag kan klappa henne på mulen i hagen utan att hon hugger efter den, jag kan, om hon är på de humöret ta henne utan varken godis eller hink och hon följer mig som en hund vart jag än går. Vi är på god väg och detta är verkligen inte mitt område, men jag gör mitt absolut bäst när det gäller Rosalita och gör allt för att hon en dag ska må bra.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback