Secret tar över

Secret gick in i en trotsperiod för ca två veckor sedan. Han går på mig, buffar, vägrar gå in/ut ur hagen, stannar och vägrar gå framåt osv osv. Han tar över med andra ord. I de lägen när jag går med två hästar, den ena går snällt bredvid och den andra stannar, springer, buffar ( lever rövare med andra ord ) så finns det inte jättemycket att göra. När jag vänder uppmärksamhet åt Secret så står en orolig Noreen bredvid helt vilsen, vet inte vart hon ska ta vägen eller vad som förväntas av henne. har fått hjälp av Matilda de senaste dagarna, så hon har kunnat ta Noreen, och haft chansen att rätta till saker med Secret. Numera går det bättre att gå med han, men han är fortfarande väääldigt jobbig i stallet, enkla saker som att stå bredvid och vänta tills han lugnat ner sig innan jag klär på/ av grimman, gå ut ur boxen, backa in, ut, in, ut flertal gånger varje morgon för påminna att det inte är okej att kasta sig ur boxen på eget behag.
 
Det går framåt, men det är ganska påfrestande för oss bäggetvå. Jag vet att han hade mått bäst av att få vara i en stor flock jämnåriga, busa och bralla hela dagarna och få vara bebis. Samtidigt får jag chansen att befästa dessa regler och gränser nu innan han skickas iväg på bete,han får ifrån start en bra uppfostran och blir förhoppningsvis lättare att handskas med till hösten. Nu väntar vi bara på att tiden ska gå lite fortare så att bebis får lov att kastreras ( vilket kommer att ske i mars, *fingers crossed* ), tror att det kommer att hjälpa till med en del olater.
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback