Säkerhetsväst och hjälm

Det beror nog väldigt mycket på vart man börjar sin ridning hurvidare man ser på detta med säkerheten. Mitt första ridskoleår som nybörjare så var väst och hjälm på plats, det var min mamma noga med. Men efter att jag kunde rida hästen utan någon som gick bredvid så las säkerhetsvästen på hyllan, och sedan dess har den aldrig riktigt varit viktig för mig. Jag har använt den vid hoppning när jag känt mig osäker, och även på hästar som är extra busiga och studsiga, men annars har jag aldrig haft ett vettigt väst-tänk. För min del är den enbart ivägen och jag tycker att det är obekvämt. När jag ridit in Noreen har den varit på vid vissa tillfällen, men även där har jag börjat slarva och använder den i aldrig numera. 
 
Jag vet att vissa ridskolor och ridanläggningar har regler kring säkerhetsvästen och att det är en självklarhet för många ryttare att sätta på den, men jag tror att eftersom att det aldrig varit på tal för min del så har jag aldrig sett det viktiga i att använda den. 
 
Att rida utan hjälm är inte heller något jag ser en stor grej i. Vill man rida utan hjälm är det upp till var och en och ser inte varför andra ska peta in sina åsikter i den frågan, det finns inga rätta svar här, utan det är en egen bedömning man gör. 
Själv rider jag med hjälm då jag känner mig osäker utan den ( det känns som om något fattas ) och när jag är osäker så smittar det såklart av sig på hästen = större risk att olyckan är framme. 
Men även jag kan ibland sitta upp utan hjälmen och ser inga större problem i det hela. Det klart att den kan rädda mitt liv när olyckan är framme, men det är ändå ett val jag själv gör, inte någon annan. 
 
 
Exempel, galopp på ängen med en säker häst utan varken väst eller hjälm.
 
 
Exempel, hoppning med en övertaggad ungponny, väst och hjälm på plats.
 
Tycker att sålänge man är medveten om konsekvenserna av sina handlingar så har man fria händer att handla hur man vill. Jag ser det inte som att jag utsätter mitt liv för fara bara för att jag struntar i västen, men i andras ögon är det precis vad jag gör. 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback