Just nu är det jobbigt

S börjar bli stor, busig, självständig och JOBBIG.. jag vet inte om det är någon två månaderstrots på G eller vad det är som händer, men han är fullkomligt OMÖJLIG att ha och göra med.. 
Det absolut jobbigaste just nu är att få in dom ifrån hagen. Han springer runt och leker jävel och går verkligen inte att få tag på.. vi har prövat allt ifrån att tränga honom till att locka, ignorera osv.. jag menar det verkligen när jag säger att ingenting fungerar på denna hästen. Sen om han springer lös så springer han iväg.. det börjar faktiskt bli farligt och jag mår dåligt av att ha den ångesten varje gång dom ska komma in..
Jag tycker att saker som dessa är himla jobbiga, det är en stor del av vår vardag och för mig är det viktigt att det fungerar, vilket det verkligen inte gör just nu. Som tur är har jag kunniga och kloka människor i min omgivning som jag kan ta hjälp ifrån.
Jag vet att jag har ett stort ansvar, och jag klarar detta, men ibland måste man faktiskt få tycka att saker och ting suger och erkänna att det är jobbigt. För det måste få lov att vara jobbigt ibland. 
Jag älskar min lillkille, men just nu tycker jag inte om honom!


Anonym

Hej! Följer din blogg och ditt föl är något grymt söt och det är verkligen häftigt när stoet blir mamma utan att men ens vet om det, klarar det själv och allt! Tänkte ge dig lite tips bara, har själv ett litet ponnyföl som är en vecka nu till helgen, dom är föör söta.



Vi brukar alltid börja träna med grimma redan första veckan, dels för att hingstölen oftast blir "större" fortfaren än stona, alltså tycker att dom inte behöver sin mamma lika länge osv... Så sätt på honom en grimma som passar, ta ett dressyrspö, hjälm och mamman före. Så tar du honom och någon annan stoet. Och om han dummar sig och inte vill gå fram eller bak eller hoppar och stegrar mm, så tar du spöet till hjälp. Brukar alltid tycka det är hemskt med människor som använder spö till föl, men är dom besvärliga så måste man redan från början visa vem som är ledaren! Sedan är det bra att kastrera honom så fort som möjligt om han är hingstig!



Lycka till med allt och du kommer klara det! Var inte rädd att fråga massor med folk om hjälp, det blir bäst i längden då!

Kramar

2012-04-26 // 21:21:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback