Första träningspasset sen fölis kom..

Idag när jag skulle hämta Noreen i hagen så ville hon minsann inte in.. hon har visat tendens på detta beteende tidigare, men såklart har jag ignorerat det och låtit det gå för långt.. så hon sprang fram och tillbaka och vägrade låtas fångas in.. hon var naturligtvis inte dum på något vis utan sprang nöjt runt mig och tyckte inte alls att vi skulle gå in...
Tag på henne fick jag och sedan släppte jag dom i paddocken. Jag tror att Noreen börjar få upp konditionen för idag stod jag bara i mitten, utan att smacka eller visa vägen och hon sprang runt fyrkanten flera varv i allt ifrån lugn trav till ökad galopp. Och när hon var klar så ville hon bara gå till pappa, i ren protest.. ( den hästen alltså.. ). jag hade lite godis i fickan och lockade på henne. Hon kom till mig och fick lite, sen gick jag därifrån, lockade på henne och hon kom igen. Gick mycket med henne löst så att hon skulle följa mig. Vi backade, gjorde halt, vände osv. Mycket repetering ifrån vår vanliga träning. Sen tog jag ut henne i lydnadslongering i skritt, och det gick superbra, hon lyssnade och förstod med en gång vad som krävdes av henne.
Under tiden vi gjorde allt detta stod Secret på ett säkert avstånd och stod med stora ögon och bara stirrade på oss.. hahahaha, han vågade sig inte nära och tyckte såklart att detta var skitspännande. När vi var klara så hoppade han på oss och tyckte att vi varit superelaka som inte lekt med honom på sååå länge.. knäppis!
Nu blir det träning i princip varje dag för att återfå respekt och samspel. Jag har låtit henne vila och hon har fått den tid hon behöver på sig men visar tydligt att hon är redo för arbete!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback