Att stå uppbunden.

För några veckor sedan så läste jag om olika metoder att använda för att få föl vana vid att stå uppbundna. Jag kom över ett exempel där man kunde binda fölet kort och högt och låta den själv lista ut att det inte hjälper att dra och slita. Jag tyckte detta lät alldeles för brutalt och testade annat jag läst. Men ingenting funkar på min lilla galning. Antingen är det för att han är hingst eller så är han bara väldigt tuff, för ingenting rubbar honom.
Min tränare sa att i den åldern har dom inte styrka att skada sig själva och det bästa är att binda honom kort så lär han sig såsmåning om att stå uppbunden. Det har gått sådär. Han har mestadels stått och stegrat sig och kastat sig fram och tillbaka ( precis som när jag leder honom ).
Men idag fick vi verkligen ett genombrott. Ställde i vanlig ordning honom vid väggen, på med grimma och band fast honom medan jag borstade Noreen. Inte ett ljud ifrån hans håll.. han pillade lite med grimskaftet och bet på det, slickade på väggen och pysslade lite för sig själv, men inte en enda stegring, försökte inte kasta sig bakåt eller någonting. Snacka om framsteg!
Det här med att lära hästar att ge efter för tryck ( vilket hör ihop lite med att ha dom uppbundna ) är verkligen den största utmaning jag stått på. Noreen kunde heller inte det, men var uppväxt i stor flock och varit vild ifrån början, och hade grund signalerna väldigt bra. Så det gick ganska fort att lära henne ge efter för tryck.
Men Secret är verkligen en riktig pain in the ass. Såfort jag känner att jag inte klarar av något så ber jag kunniga personer ifråga om hjälp, såklart.
Mattes älskade bebis!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback