Markträning

Idag tog jag ut henne med ett spö i paddocken och tänkte jobba ifrån marken. När hon märkte vad jag ville så sprang hon rakt fram och på mig. Jag backade henne och var hård i vad jag gjorde och krävde att hon backade, sedan gick jag fram igen, bad henne flytta på sig och hon sprang förbi mig igen, backade henne och vände åt andra hållet. Gjorde lite olika övningar jag läst om och ingenting verkade funka. Hon sprang rakt över mig och riktigt ville visa att HON bestämde, att HON var ledare.
När jag jobbat lite med henne utan vidare bra resultat, eller hon följde mig fint, stannade när jag stannade osv. Så satte jag upp på henne, barbacka. I tio minuter så vägrade hon gå framåt, hon backade, stannade, låtsades bli rädd.. ja allt för att testa mig. Men fick fram henne och sedan travade hon på fint i låg form och avslappnat, som om en spärr släppte. Slutade när jag tyckte det gick bra.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback