Ledarskapsövningar

Fått tips om ledarskapsövningar som jag testade idag i paddocken med Lita. Lät sadelen vara på samt tränset. Så istället för grimma med långt grimskaft så lät jag tygeln hänga löst efter när jag gick bredvid henne.
Träningen var att gå med henne, göra halt och hon ska stanna bakom mig. I början gjorde hon inte alls det utan gick nonchalant förbi mig utan att bry sig. Då ställde jag mig framför henne backade henne ( med hjälp av tygeln ) och började gå igen. Och efter ett tag så stannade hon bakom mig då med.
Sedan försökte jag backa henne utan att ta i henne. Jag gick emot henne med lite bestämda steg för att få henne att hajja till men ingen reaktion, då viftade jag lite med spöet, men fortfarande inget. Då smällde jag lätt med spöet på bogen och hon högg efter mig i luften ( väääldigt nära mitt ansikte ) men ignorerade det och gick emot henne ännu bestämdare och valde att vifta med spöet då med, och hon backade några steg. Då gick vi framåt igen, gjorde halt och gjorde om övningen. Då tog hon bestämda steg och sprang mer eller mindre över mig.
Det är väldigt frustrerande att arbeta med en häst som beter sig på det viset, men valde att göra om övningen igen, och då vara mer på och mer hård med att det är BACKA som gäller och inget annat. Då började hon springa runt mig, gå fram och åt sidan, allt för att inte göra det som JAG ville. Men tillslut så funkade det. Jag rappade till ordentligt med spöet medan jag tog ordentliga steg emot henne och hon backade, men öronen slickade bakåt.
Detta är absolut en övning jag ska fortsätta med, då jag såg att det blev skillnad i henne i slutet, hon liksom gav med sig.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback