Dagens ridpass

Tänkte börja med att skritta en låång runda med henne för att värma upp ordentligt. Men den drömmen sprack redan på stallgården då hon vägrade gå åt något annat håll än åt paddocken. Men min envishet var lika stark som hennes, så slutade med att vi stod där, mitt på gården och velade fram och tillbaka. Jag vann.. mehehe, med lite hjälp av min pappa ( efter 20 minuter ). Vi skrittade en bit och hon blåste upp sig som bara den, trippade på tåna och hoppade undan för allt. Tills hon tillslut stannade, mitt i vägen och vägrade röra på sig.. japp!
Vi fick vända tillbaka, då jag inte villa vara någon trafikfara och gick in i paddocken istället. Segheten var maximal och fick använda myyycket säte för att ens få fram henne. Mjuk och fin var hon dock och lyssnade faktiskt ovanligt bra för att vara så länge sedan hon reds ordentligt. Men drog igenom henne i skritt och trav och sedan nöjde jag mig där.
Kamp nummer två började i boxen. Jag vet att hon är sur och när de andra boxarna fylldes av hästar så blev hon ännu surare än vanligt. När hon stod och åt och jag skulle ta henne så högg hon mig i tröjarmen, ställde sig och drog med mig in i boxen.. alla stod helt chockade över hennes beteende och jag blev helt rasande. Fast fick tillslut samla mig då det inte hjälper av att bli arg. Men hon var sur ett bra tag tills vi fick fatt henne utan att bli sparkade eller bitna.
När jag red så märkte jag hur hon hostade lite ovanligt, så ställde in henne över natten med lite gott käk så hon även fick bekanta sig med den nya hästen Dido. Så det blir tidigt imorgon för att åka ner och släppa ut tjurfian, vi får bara hoppas att hon inte anfaller mig i boxen igen.. någon som har tips på vad man ska göra när en häst beter sig på detta viset? Jag tycker naturligtvis att det INTE är acceptabelt.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback