Dagens ridpass

Red i paddocken idag. Det var ganska sent, dimmigt och fuktigt i luften så tänkte bara rida igenom henne grundligt och ta över därifrån imorgon.
Skrittade fram henne och arbetade henne sedan lite i skritten på halvlånga tyglar. När jag joggade igång henne så blev hon spänd, hård och trotsig. Hon steppade sig fram och tog inte ut steget, slängde med huvudet och vägrade lyssna. Först trodde jag något var fel, hon kändes inte ren att rida. Men bestämde mig för att jobba henne på lite åttvolter, tempoväxlingar och bara lugna ner henne, och mycket riktigt så hjälpte det.
När hon var mjuk och tog ut steget lite mer så jobbade jag henne på rakare spår, större volter och bara försökte få med ytter. Travade henne bara idag då jag inte hade tid att ta tag i galoppen, vill inte påbörja något och inte avsluta det sen.
Övade också halter, och då blev hon "rädd" för något i skogen, ställde sig och kunde absolut INTE stå still.. haha. Men jag var bestämd med att ber man någon att stå still så ska den bannemig så STILLA. Och det gick även det efter ett tag.
Hon testar just nu saker som förut varit självklart. Halter har vi aldrig haft problem med tidigare.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback