Dagens ridpass - DIDO

Red Dido i paddocken idag. Red henne på helt lösa tyglar för att få henne att ridas med ben och säte och inte med handen. Mindre lyckat. Det var bäcksvart ute och blåste.. självklart trippade hon iväg, stack med mig och var rädd för ALLT i sin omgivning. Men gav mig inte. samlade upp henne med sätet på kortsidorna, lät henne öka på långsidorna och kortade henne på kortsidorna igen. Gjorde detta några varv tills halvhalterna gick igenom. Galopperade henne sedan. I början så stack hon i full fart, eftersom att det fanns inget stopp i handen, men insåg snabbt att det kanske var något det där med att ha stöd, speciellt i hörnen, när det började bli jobbigt osv. Höll om henne ordentligt och fick igenom halvhalter även i galoppen. Fortsatte sedan med travarbetet och jobbade på volter, hon svänger inte ordentligt men vill heller inte ta i henne, och skänkeln lyssnar hon inte alls på. Så gjorde över tydliga svängningar, dvs drog ut armen men utan att ta i bettet på henne, och det förstod hon.
När jag kände mig nöjd var hon heelt genomsvett. Det är jobbigt att inte få ha stöd av sin ryttare. Fick igenom det jag ville av ridpasset, dvs. Halvhalter med ben och säte gick igenom efter några varv + att hon sökte sig neråt i en väldigt låg men lyhörd form. Riktigt nöjd med henne idag.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback