Dagens ridpass

Idag var det planerat dressyrpass. Direkt när jag satte upp så var hon ett monster. Börjde backa, högg efter mig och stegrade sig lite smått. Jag satt bara lugnt, väntade ut henne och drev henne lite med sätet när hon härjat färdigt. När vi dansat denna valsen några gånger så blev jag pissed off och röt till ordentligt, smackade på och intruduserade henne till spöet. Lite sura miner men hon gav sig. Detta upprepades några gånger under fram skrittningen och stegringarna blev högre och högre.. ej acceptabelt.
Efter att jag travat fram henne lite så var hon super mjuk i munnen och lyssnade mycket bättre. Det var som att komma över en tröskel och trotset la sig snabbt. Red henne lite innanför spåret, fick fram en fin och rund form i båda varven. Jobbade sedan i galoppen. Hade mamma med mig för att säga om hon hamnade i korsgalopp eller inte. Det är nämligen så att Rosalita fattar antingen fel eller korsgalopp när hon inte orkar mer.. då hon då får sakta av då vi inte kommit till galoppombyten ännu. Och trots att hon galopperar i rätt galopp så känns det ibland lite fel eftersom att hon tar extra skutt lite då och då för att busa.
Iallafall.. galopperade på volter, jobbade på fattningar och lät henne öka ibland. Hon stack med mig två gånger faktiskt, slängde upp huvudet i ansiktet på mig och tog bettet.. mindre ok. Men hann samla henne snabbt och ingen riktig skada skedd.
När hon arbetade fint i båda varven så nöjde jag mig.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback