Dagens ridpass

Tog ett ordentligt dressyr pass på Rosalita idag. Började med 30 minuters travarbete, bara för att få henne mjuk i nacken, följsam och uppmärksam. Hon gick i början med huvudet uppe bland molnen och i ett raskt tempo, vilket jag lät henne gå i samt höll bara en stadigt tag i henne och mycket driv framåt, efter några varv så mjuknade hon till rejält och blev en dröm att rida, hon behöver lite tid på sig helt enkelt.
När hon var mjuk tränade jag på att rida upp på medellinjen, Rosalita är en väldigt vinglig häst och behöver träna massa på detta. Jobbade även på galoppfattningar, vilket har hamnat efter IGEN.. aahh! , serpentiner och skänkelvikning. Var hur nöjd med henne som helst och hon var så himla himla mjuk i både munnen och i sidorna.
När jag var nöjd så skrittade jag bort till fotbollsplanen. Påvägen finns det ett ställe där hon aldrig vill gå över, utan stannar och kan bråka med mig i ca 20 minuter innan hon går framåt.. men tvingade idag fram henne, gjorde halt mitt på vägen ( där det går en bäck under vägen som är sååå läskig.. ), backade henne och stannade igen, gick fram, halt och backade. Gjorde det några gånger och tillslut så slappnade hon av och då gick vi bara över utan problem.
Väl på fotbollsplanen tog vi några varv i full galopp för att få ha busat av oss lite, innan vi travade av och skrittade hem igen. Min tossa <3



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback