Dagens ridpass

Idag stod hoppning på schemat. La upp en oxer ( inte hoppat breda hinder tidigare ) längs diagonalen.
Men började att jobba på travarbetet, valde att ha ett högt tempo och lät henne "gå som hon ville", och hon sökte sig snabbt neråt och framåt och gick riktigt fint. Sen började jag med galopparbetet . Märkte med en gång att hon var på ett jävla humör och hade bestämt sig för att absolut INTE fatta galopp. Japp.. då var det bara att börja jobba.
När hon inte vill galoppera så tvärnitar hon i fattningen, slänger med huvudet upp och ner, går man på med spöet så bockar hon, går man på med skänkeln så stegrar hon. Väldigt lätt funtad..haha. Iallafall så väntade jag ut henne tills hon lugnat sig och drev på, det var såklart inte en odramatisk igångsättning, utan hon både stegrade och bockade i ett enda språng och dessutom flög hon åt alla håll. En riktig gymnast.
Men när hon väl kom igång igen i arbetstrav så började vi ny fattning. Vi dansade denna dans ett tag tills hon tillslut fattade galopp och jag lät henne öka i sin egen takt och galopperade på fyrkanten. Saktade sedan av till trav och gjorde en ny fattning. Jobbade på detta vis tills hon inte protesterade och började då rulla på hindret. Efter varje språng blev hon både hetare och starkare och tillslut så drog hon riktigt emot hindret och struntade helt i mina halvhalter. Började då komma på hindret ifrån andra hållet ( hoppar då IFRÅN öppningen vilket inte är särskilt populärt ), och där var takten och tempot mycket bättre, hon hoppade jämt och bra, och när jag sedan bytte tillbaka till andra hållet så bibehöll hon takten.
När jag kände mig klar hoppmässigt så började jag jobba på galoppfattningar. Jobbade på en volt, stod i fältsits i trav för att göra ryggen fri och fattade galopp, i början så var hon vääldigt sur och hoppade fram i galoppen istället för en ordentlig fattning, men hon hade fått en mycket bättre bjudning ifrån hoppningen och det var mer fart i henne iallafall. Efter några fattningar i båda varven så satt det som en smäck och hon lydde minsta fattning. Där avslutade vi.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback