Dagens ridpass

Red i paddocken idag igen. Det blev ett dressyrpass där jag fokuserade på att lösgöra henne i sidorna. Började med att skritta henne i låg form. Ställde henne utåt på långsidorna, inåt i hörnen och rakställde henne på kortsidorna. I början protesterade hon lite men efter något varv så gick det genast bättre. Gjorde övningen i båda varven. Gjorde sedan öppna på långsidorna, ställde om henne inåt i hörnen och sedan rakställde henne på kortsidorna. Gjorde även detta i båda varven.
Travade sedan igång henne, i så låg form som möjligt och utan inspänningar. Satte efter lite travarbete på inspänningen men absolut inte hårt, enbart så att huvudet inte kunde slängas upp i ansiktet på mig om hon fick för sig det.. Så inspänningen hängde löst när hon gick i hög form vilket är precis som jag ville ha det.
Fortsatte med öppnor, slutor, skänkelvikningar och ställningar för att se att hon var med mig.
Jobbade sedan på galoppfattningar och att ställa henne utåt i även galoppen, vilket gick super. Kände dock att hon skjöt alldeles för mycket i fattningarna och enbart ökade och sänkte huvudet för mycket när jag släppte efter på tygeln.
Travade av henne utan inspänningarna och lät henne sträcka  igenom ordentligt i ryggen och nöjde mig där. Tycker att det gick bra, inte lika mycket tjafs och inte alls många bocksprång i galoppen.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback