Dagens promenad

Bestämde mig för att ge mig ut på en promenad med henne idag, då hon var på vääldigt ouppfostrat humör när jag borstade igenom henne. Högg i luften, skrapade med hoven och hade sig.
När vi kom ut så försökte hon springa över mig, hugga mig och annat härligt. Vände bara bort huvudet, röt till lite och gick vidare. Gjorde mycket halter, backade henne utan att röra vid henne och berömde mycket när hon gjorde rätt. Var noga med att ge eftergift ( sluta backa henne ) när hon gjorde som jag bad henne. Vilket ledde till att jag behövde använda mindre och mindre hjälper för varje gång. Super.
Vi gick en runda i samhället, det tog inte lång tid tills hon sänkte huvudet helt och gick i mina hälar. Följde mig som en hund, gjorde halt när jag gjorde det, backade när jag bad henne och gick började gå när jag bad henne det med. Vi gick en ganska kort runda men hann passera några läskigheter enligt Rosalita, och då var det tydligen bra att ha Stephanie där då hon såg ut att vilja hoppa upp i famnen på mig när hon trippade på tåna precis bredvid mina fötter.
För att sammanfatta så gick allting väldigt bra tillslut, var nöjd med henne när vi avslutade helt enkelt.
När vi kom in i stallet igen så band jag ett långt grimskaft medan jag satte på henne täcket, började hon gå fram så röt jag till lite, ställde henne till rätta och fortsatte knäppa täcket, detta behövde jag bara göra två gånger, sen förstod hon att hon skulle stå stilla.
När jag sen ställer in henne i boxen så går jag alltid in med henne, vänder henne och ställer hennes huvud emot boxutgången och ber henne stå stilla, står hon inte still så tillrättarvisar jag henne och ställer henne till rätta igen, och inte förän hon står stilla får hon gå till sin mat. Detta är otroooligt svårt och jobbigt enligt Rosalita, MEN det har blivit såå mycket bättre, inte några stegrings försök längre iallafall ;)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback