Täcke och schabraks vänjning

Idag så började jag lite smått med att vänja henne vid täcke. Började med ett schabrak som jag la emot hennes hals. När hon stod stilla så la jag det i sadelläge och klappade om henne. Drog schabraket bak på rumpan och berörde henne med det över hela kroppen ( förutom benen ). Det gick bra så tog ett tunt fleecetäcke och la i sadelläge, hon reagerade inte särskilt över det så la på henne det men höll gjordarna uppe. När hon var okej med det så lät jag metallbitarna på gjordarna klinga ihop med varandra så att ljudet inte skulle komma som en chock. I början blev hon lite nervös men slappnade snabbt av.
Jag tog långsamt av det och lät det ligga kvar lite på rumpan ett tag, det gick bra. Sen övergick vi till ett "riktigt" täcke. Lånade ett av Dido för att kolla storleken och eftersom att det var ett fodrat regntäcke så var det både tjockare och lät mer. Så la även det i sadelläge för att kolla av reaktionen. Hon stod helt still och gosade med pappa så la på det. Däremot så råkade gjordarna hänga med ner och slå på hennes ben, så hon for snabbt i luften så det var bara för mig att plocka av och börja om. Var denna gången väldigt noga med att hålla i gjordarna. Och då gick det efter lite övertalning okej. Klappade även på täcket för att få fram ljudet, och det var hon okej med. Lät sedan gjordarna klinga ihop varandra och det ljudet skrämde henne inte heller.
Där nöjde vi oss och avslutade med lite berörning av benen + att vi bytte grimma.. vilket var en utmaning då hon inte alls hade lust att stoppa in sitt huvud där.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback