Fysisk och psykisk träning

Idag joggade jag Rosalita lite i paddocken. Fick henne mjuk och följsam. Men klart att hon skulle dampa röven av sig emellan åt. Stegrar, kastar sig och sticker, det är de nya. Och några bocksprång slängde hon in också. haha. Hon är allt busig min lilla ponny.
Vi jobbade även på galoppfattningar och i slutet tycker jag att hon lyssnade bra. Men fortsätter med det imorgon.
Prövade att "raka" henne, använde en vanlig snagg-maskin för att vänja henne vid ljudet och det gick HUUR bra som helst. Hon var helt coollugn och bara stod still och lät mig köra den över hela kroppen. Borde inte vara några problem att raka henne sen.
Efter ridpasset så bestämde jag mig för att skritta ut en kortis i samhället, har ett ställe där hon krånglar lite extra så tog de hållet. Först blev hon ( såklart ) rädd för en gräsklippare och gick i taket så läskig som den var. Haha, men förbi kom vi. Och sen trotsade hon även där jag visste att det skulle bli problem, men med lite velande så gick hon snällt med.
Så idag har vi övervunnit lite rädslor, vilket jag tycker är skitbra. Vi busade även lite i paddocken, Jag på ena sidan staketet och hon på andra, så tränade vi på halter ( löst såklart ), igångsättningar. Trav-halt, halt-trav. Även vändningar osv. Hon älskar att få busa i hagen och att få berömm älskar hon när vi tränar på detta viset.
Sen satt vi bara och mös lite innan mamma kom. Haft en bra dag med andra ord. Det behövdes.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback