Dagens ridpass

Idag var Tilda sjuk så jag fick ta över. Eftersom att hon hade ett inplanerat paddockpass så tänkte jag att jag gör något roligt utav de hela och kör lite hoppning, på låga hinder för att få fram henne.
Och oh my.. min ponny är fan galen när hon sätter den sidan till. Började med att jobba henne i låg form i traven, vilket gick bra, hon var lite trotsig i början med vi slapp stegringar idag, vilket är skönt. För trots att det inte är så farligt så är det ingen kul vana hon har börjat med.
Började sen med galoppfattningar. I början var det BIG NO.. hon bockade, tvärnitade och var heeelt emot att göra som jag sa. Men när hon sen kom fram så insåg hon tillslut hur kul de var att gasa lite, men då saktade jag av henne, vilket gjorde henne ivrig, utnyttjade det genom att jobba på fattningarna, medan hon ändå ville framåt, och berömde massvis. Vilket gjorde att hon tyckte det var lite roligare. När galoppen kändes okej, utan att hon drog iväg med mig så började jag travhoppa en studs.
Första gången vi styr emot en studs och det märkte att hon var lite förvirrad över vad uppgiften var, men hängde bara med henne och trots att det inte var de bästa sprången så kom vi över smärtfritt. Gjorde om det tills de satt okej, och hon tyckte det var skit kul.
Kom sedan på ett enkel hinder på 50cm, bara för att träna på att jobba rakt, både efter och före hindret. Hon var dock inte lika glad i de som jag. Hon tvärvägrade att galoppera, så lät henne trava i ett bra tempo och sen flög hon 1 meter rätt upp i luften och ner igen.. hennes sätt att ta sig över när man travhoppar antar jag.. haha. Hängde faktiskt med otroligt bra, trots att jag inte var beredd på det och gjorde om det några gånger ifrån båda hållen tills hoppet inte var sååå hemskt stort och överdrivet. Och när jag var klar så var både hon och jag helt slut.
Jobbade då på en mindre volt i lättridning där jag jobbade henne jätte lågt och böjde igenom ordentligt i båda sidorna innan jag skrittade av henne.
Sjukt stolt över henne faktiskt idag. Hon har varit trevligare att rida men också sjukt mycket piggare, märks att hon måste arbetas mer i huvudet än kroppen just nu för att hållas sysselsatt.
Red utan padd idag igen och tycker att det känns mycket bättre.
Ifrån när vi hoppade i somras. Hon har blivit såå mycket bättre i hoppningen. Bättre teknik, avståndsbedömning och bjudning.
Imorgon blir det ett pass i ridhuset förmodligen borta på forf.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback