Dagens ridpass

Idag bestämde jag mig för att skritta bort till Möbel peja. En äng någon kilometer ifrån vårat stall där vi brukade rida med ridskolan. Perfekt storlek.
Vägen dit är dock inte lika perfekt. Det är en väg där de är 30 km/h men alla kör såklart mycket snabbare, och det är trafik hela tiden + ingen yta utanför vägen där man kan gå ( gräsparti, cykelbana eller likanden ). Man kan rida igenom skogen dit, men tycker det är alldeles för läskigt. Så red skrittade iväg med henne men halvvägs fick jag hoppa av och leda då hon inte alls gillade idén av att stå stilla när det kom bilar, vilket i mina ögon är en trafikfara. Så ledde bort henne resten av biten.
Väl där så var det räser Rosalita som kom fram. Jävlar vilken pigg ponny jag har när hon sätter den sidan till alltså.
Fick jobba lite med att få henne rund och låg och få henne att ta halvhalterna, men insåg ganska snabbt att hon inte alls var på dressyr humör utan vi körde lite galopparbete med fokus på fattningarna.
Eftersom att vi hade dubbla skritttäcken ( ett vanligt + ett i reflex ) så kände hon inte spöet någonting.. vilket resulterade i mindre bra fattningar. Men fick igenom det tillslut. När jag kände mig nöjd så var hon också väldigt svettig och go så vi skrittade tillbaka. Denna gången fick pappa köra bakom oss så att vi kunde skritta hela vägen.
Har haft lite problem med sadeln ett tag, då den inte sitter som den ska på hennes rygg. Har iallafall prövat med en tunnare padd, en jättetjock och en normal. Idag testade jag utan och hon stannade inte en enda gång och kickade och bockade. Kan ha varit för att hon älskar att rida på fält, men fick en bra känsla så ska fortsätta med det ett tag och se.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback