Dagens hästar

Idag pissade regnet utanför.. vilket inte gjorde mig på jätte ridhumör.. så hästarna fick lite mys tid istället.
Pappa och jag hjälptes åt med att mocka och lägga upp mat till båda hästarna, fyllt på vatten osv. Allting går mycket fortare när vi hjälps åt + att min rygg tar inte överdrivet mycket stryk.
Sen fick Rosalita komma in, få av sig de blöta täcket och bli igenom borstad och pysslad med. När hon var klar så åkte ett nytt varmt täcke på så fick hon gå in i boxen och få lite hö att tugga på.
Pappa hämtade Blå medan jag sopade i stallgången och fixade lite i stallet. Även Blåis fick av sig de blöta täcket men det var väldigt lätt att skaka av vattnet och det hade inte läckt igenom någonting ( vilket Rosalitas hade gjort ), så bra köp där! Så det hängd vi upp så det fick droppa av sig medan hon blev ordentligt genom borstad. Klippte även manen lite jämnare och sen började jag lyfta benen på henne. Lyfte varje framben tre gånger. Sen brast det i min rygg.. det gick verkligen inte mer och jag ville bara gråta. Fyfan säger jag bara.. att ha unghäst och den ryggen som jag har är ingen bra kombination. Men lärde pappa att lyfta benen så ett säkert och smidigt sätt så även han lyfte båda frambenen en gång var.
Eftersom min rygg så tog vi aldrig bakbenen, utan ska be någon hjälpa mig med det eller ta det när min rygg har tagit en paus ifrån att krångla.
Hon fick iallafall även hon lite hö och får stå och torka ( hela halsen och ansiktet av helt genomblött )
Så nu står båda hästarna inne i värmen och gottar sig, om det blir finare väder imorgon så får Rosalita sig en ridtur, kanske ut på stranden eller bara jogga i paddocken. Röra på sig behöver hon iallafall.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback