Testa gränserna

När jag rider ut med Rosalita så stannar hon ofta, vägrar gå fram, backar, försöker stegra sig och sparkar emot spöet. Jag låter henne ALDRIG vända. Utan låter henne backa tills hon slutar, släpper efter på tygeln och driver igen, jag ger mig aldrig men tycker ändå att detta är en process som tar väldigt mycket tid. När hon väl gå fram så hon är framåt, pigg och tittar nyfiket på allt. Jag tror ej hon är rädd utan hon testar gränser osv, detta gjorde hon även tidigare i paddocken, men då är jag lite tuffare då jag helst inte vill bråka med henne i trafiken ( trots att det inte är mycket bilar i samhället så är kan det ändå komma och då vill jag inte ha henne mitt i gatan bockande och stojjig ).
Och om hon blir alldeles för stojjig, om det kommer någon som går eller cyklar bakom när hon gör på det viset så hoppar jag av, leder henne en liten bit, får henne att lyssna på spöet och sitter upp på nytt, oftast så testar hon med en gång, går inte ett enda steg framåt osv. 
Jag låter henne aldrig vinna, hon går alltid framåt förr eller senare och jag känner hur hon slappnar av mer och mer efter varje gång hon testat utan att det gått igenom, någon som känner igen detta beteende? Testar era ponnier och hästar på detta viset och i så fall, vad gör ni för att jobba bort det?
Jag försöker dra ut med henne några gånger i veckan, före eller efter ridpass för att inte enbart rida i paddock eller på gräsbana. Jag försöker dessutom variera underlaget så mycket som möjligt samt ridpassen.


Hamlet gjorde ju såhär för mig ibörjan, men det gav sig med tiden. Jag tror det kommer gå över. Jag skulle fortsatt precis som du gör :)

2011-07-20 // 23:02:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback