Vart är vi ?

För att sammanfatta lite hur långt jag kommit med Noreen.
  • Vi longerar och försöker få henne att söka neråt utan något stöd. Går bra då hon försöker upprepa allting som ger beröm. I longeringen så över vi även lyssna på smackningar samt trav-skritt-halt osv.
  • Haft sadel på sig samt stått på en pall bredvid och hängt lite med armen över henne.
  • Haft träns på sig både under longering och promenader
  • Lyfter ej bakbenen pga min rygg men har hjälp där och det går bättre. Hon försöker sig nu inte sätta sig ner iallafall.
Nu ska vi fortsätta med longeringen. Hon har absolut inga problem med framåtbjudningen och sänker huvudet när hon slappnar av, vilket jag tycker är skitbra! Lättlärd och smart, men fruktansvärt rädd och känslig. Ska ha sadel på henne i princip varje dag och bara vänja henne vid ljud omrking sadeln, rörelse osv.
Vet att jag går väldigt långsamt fram med henne. Men sanningen är den att hon är en otroligt känslig och rädd häst som behöver lita på dig innan du ens får röra henne. Sedan är detta med inridng ingenting jag är 100 % säker på och väntar hellre och ber om hjälp än att göra fel. Vill att det ska gå rätt till och vill vara rättvis emot hästen. Tycker personligen att jag har gjort ett bra jobb hittills. Fick ju trots allt inte ens röra vid henne när hon kom och hon stod och skakade när man borstade henne.. min bebis! <3



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback