Hängde på min häst

Idag var det ännu mer sadelträning som gällde.
Medan jag red Rosalita så borstade pappa Noreen och fixade med henne. Sen när jag kom in så tog vi fram sadeln och la på den. Som vanligt går allt som på dans med henne, hon tar det så himla lugnt. Jag spände några hål i taget och klappade lugnt på henne.
När sadeln var på plats så tog jag ner stigläderna och började hänga lite lätt i dom, dingla dom fram och tillbaka och låta dom " slå " mot henne.. dvs, som när hon springer och stigländerna slår emot sidorna ( dinglar ).
Tog sedan fram en pall och ställde mig lite ovan henne. La mig lite lätt med armen över henne medan pappa pratade lugnt med henne och matade henne med lite hö. La mer och mer vikt tills jag hängde helt och kunde släppa benen ifrån pallen, men höll händerna i boxgallret så att jag skulle hålla balansen. Inga problem. La upp bakbenet på hennes rumpa så att jag var halvt uppe och hon stod helt still medan jag pratade, klappade och berömde. Världens duktigaste?
Detta gjorde jag inne i boxen ( inget att rekomendera dock ) just för att hon är lugnast där. I stallgången eller utomhus är hon mycket stirrigare och jag anser att skaderisken är större då. Men såklart kommer jag ta ut henne när hon väl vant sig vid situationen.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback